Marketingadvies en uitvoer

Project periode: 2021 & 2022 // KLANT: TravelSpirit  

TravelSpirit is met zo'n 200 reisbedrijven als klant de belangrijkste leverancier van software voor de Nederlandse reisbranche. De Baarnse softwareontwikkelaar levert modulaire webbased oplossingen voor alle fases van de Customer Journey. Naast de Nederlandse klanten ontstaat er ook steeds meer interesse uit het buitenland. De groei is heel organisch gegaan, maar het werd tijd om bewuster en gerichter de merknaam neer te zetten.
TravelSpirit logo
Plan van aanpak
Na een interne inventarisatie middels het voeren van diverse gesprekken en het analyseren van Google Analytics data is er een plan opgesteld met verbeterpunten. Volgordelijk is er onder andere tijd besteed aan de positionering en merkwaarden van TravelSpirit, het doorvoeren van verbeteringen in de website teneinde het leadproces te optimaliseren en is er een structurele flow van externe communicatie opgetuigd. Door een bewustere aanpak van de marketing en door te zorgen dat het volgehouden wordt is er zichtbaar resultaat geboekt. De interesse groeit door en er is steeds meer gerichte vraag naar aanleiding van publicaties.

Positionering en merkwaarden
Het ontbrak aan een duidelijke positionering en doorvertaling daarvan naar de (op dat moment) ad-hoc marketingactiviteiten. In enkele pittige sessies en op basis van een interne enquête hebben we dit scherp gekregen en dient dat als basis voor de diverse uitingen. Daarnaast help het intern ook voor het begrijpen voor wie we er wel zijn en voor wie juist ook niet.

  Daan weet mensen binnen en buiten TravelSpirit te verbinden door strategisch uit te zoomen en daarmee tot nieuwe marketinginzichten te komen. Daarnaast weet hij deze inzichten te vertalen naar praktische oplossingen die dankzij zijn suggesties eenvoudig te implementeren zijn. Denk daarbij aan webteksten, conversie optimalisatie en gedrag van websitebezoekers inzichtelijk maken. Uiteindelijk leiden de inspanningen van Digistraal tot een meetbaar beter resultaat.
TravelSpirit
Online demo's en kennismakingen
Wat pre-corona nog niet breed geaccepteerd werd is nu bijna de standaard geworden. Ook bij TravelSpirit.nl is de belangrijkste conversie voor websitebezoekers (die nog geen klant zijn) om zich in te schrijven voor een demo of een eerste online kennismaking. Zaak dus dat deze flow er strak en laagdrempelig in zit en wordt ingezet vanaf de juiste plekken. Er is inmiddels een constante wekelijkse aanwas van nieuw geïnteresseerden waar de sales afdeling het na de demo overpakt. Maar ook voor de bestaande klanten is de dienstverlening voor een belangrijk deel online georganiseerd. Naar tevredenheid van beide kanten overigens. Neemt niet weg dat er aandacht moet blijven voor de persoonlijke touch van het bedrijf, dat is namelijk een van de kernwaarden :-).

Marketing in uitvoer
Van wat los-vast activiteiten naar een constante flow van zichtbaarheid in de Travelbranche. Dat is de meest zichtbare stap die in de 2e helft van 2021 is gezet en in 2022 wordt gecontinueerd en zelfs wordt uitgebreid naar België. Heel bewust is gekozen om vanuit inhoud de doelgroep te bereiken, natuurlijk ondersteunt door pure branding activiteiten. Klanten en partners van TravelSpirit worden geïnterviewd en daarvan verschijnen artikelen. Deze artikelen worden gepubliceerd op de eigen website en een aantal daarvan verschijnen in print en online bij Travmagazine. Inmiddels wordt er ook periodiek een nieuwsbrief verstuurd aan de steeds groter wordende achterban van (potentiële) klanten.

Hoewel dit redelijk basale stappen zijn, heeft het een merkbaar effect. De uitdaging is om het van de grond te krijgen en vol te houden. Zeker voor organisaties die geen marketingafdeling hebben, blijkt dat heel lastig in de praktijk. Stap voor stap wordt er zo gewerkt aan het laden van de merknaam. Er liggen nog genoeg ideeën op de plank om op te pakken.

Ook interesse in online succes?

Laten we dan vrijblijvend een kop koffie drinken. Dat is sowieso verhelderend en geeft je meteen al zicht op mogelijke verbeteringen.